A MUSEOGRAFIA CONTEMPORÂNEA E A EXIBIÇÃO DE INSTALAÇÕES
DOI:
https://doi.org/10.21576/pa.2011v4i1.1052Resumo
The spectacularity of museography appears in the contemporary as an antagonísm of the white cube of modern age, creating special/space worlds for the exhibition of art. From that point, the curator puts himself, in a way, as co-author of the piece of art, regarding the presentation of the work of art, specially on contemporary art, being on many cases the essence of the work itself. The exhibition put itself on the categoty of an event, as the International Expos on 20th century. The exhibition as event/show appears on the end of 20th century, in special in the 90, bringing with it a severa! numbers of adepts and critics."lt's bom a new esthetics of exhibition, in witch assemble the curator take cver the rol! that is beyond the assemble of canvas, sculptures, objects or installation art. The curator conceives the exhibition as a criticai project that is shared with the artist himself (if he is still alive)". (GONÇALVES, L., 2004, p. 41). The curator puts himself on a very important roll in the way of how the visitor will interact with the art piece, he becomes responsible for this relationship, creating with this a new reality in witch the work of art will be, in a way, rediscover allowing news forms of reading of the same work of art, depending on the look or the intention of the curator.Besides the manner of the theatricality and the others effects proponent by the curator, ín the specific case of Installation Art, there is still the question of how the piece is assemble, in witch case it could actually change its expression, own essence depending on how it is exhibit.
Referências
ARCHER, Michel. Arte Contemporãnea. São Paulo, Edit. Martins Fontes, 2001
ARGAN, Giulio Carlo. Arte e crítica de arte ( trad. Helena Gubernatis). Lisboa, Editorial Estampa, 1988
BACHELARD, Gaston. A Poética do Espaço. Coleção Os Pensadores, São Paulo, Abril Cultural, 1968
BAUDRILLARD, Jean. A Sociedade de Consumo (trad. Artur Mourão). Lisboa, Planéte, 1975
CALABRESE, Ornar. A Linguagem da Arte (trad. Tânia Pellegrini). Rio de Janeiro, Editora Globo, 1987
DORFLES, Gillo. O Devir das Artes. São Paulo, Martins Fontes, 1992 FISCHER, Ernst. "A Necessidade da Arte". São Paulo, Círculo do Livro, 1959
FOSTER, Hal. The Anti-Aesthetique: Essays on Post-Modern Culture. Seattle, Bay Press, 1983
FREIRE, Cristina. Poéticas do Processo: Arte conceituai no Museu. São Paulo, Iluminuras, 1999
GADAMER, Hans-Georg. Estética y Hermenéutica. Madrid, Tecnos Editora, 1998 GOLDBERG, RoseLee. Space as Praxis. in:HERTZ, Richard (org). Theories of Contemporary Art. Englewood Cliffs, Prentice Hall.
GOLDBERG, RoseLee. A Arte da Performance. São Paulo, Martins Fontes, 2006
GONÇALVES, Lisbeth R. Entre Cenografias — o museu e a exposição de arte no século XX. São Paulo, EDUSP, 2004
GREENBERG, Clement. "A Nova Escultura". In: FERREIRA, Glória & COTRIM, Cecíli. Clement Greenberg e o debate Crítico. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor /
FUNARTE, 1997
GULLAR, Ferreira. Etapas da Arte Contemporânea: Do Cubismo à Arte Neoconcreta. Rio de Janeiro, Editora Revan, 1998
HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós-modernidade Rio de Janeiro, DP&A, 2002
HARVEY, David. A Condição pós-moderna: Uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo, Loyola, 1989
JUNQUEIRA, Fernanda. "Sobre o Conceito da Instalação". In: Revista Gávea v. 14: 551-569, Rio de Janeiro, setembro 1996
LUCIE-SMITH, Edward. Os Movimentos Artísticos a partir de 1945. São Paulo, Martins Fontes, 2006
MARCONDES, Neide. (Des) Velar a Arte. São Paulo, Arte & Ciência Editora, 2002
NUNES, Benedi.:o. Introdução à Filosofia da Arte. São Paulo, Editora Ática, 2005
O'DOHERTY, Brian. No Interior do Cubo Branco: A ideologia do Espaço da Arte (trad. Carlos S. M. Rosa), São Paulo, Martins Fontes, 2002
PAZ, Octavio. Marcel Duchamp — ou o castelo da pureza. São Paulo, Perspectiva, 2002
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam na Revista Pensar Acadêmico concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution por 2 anos após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).