EDUCAÇÃO SEXUAL NAS ESCOLAS: AINDA É UM TABU?: ANÁLISE DOS DESAFIOS E PERSPECTIVAS ATUAIS
DOI:
https://doi.org/10.21576/pensaracadmico.2024v22i2.4085Abstract
Since Law 5692/71, education has become a comprehensive process aimed at the holistic development of the learner, and it must include sexual education as a part of the educational process and National Curriculum Parameters (NCP), which consider human sexuality as a topic of utmost importance for students' development. Sexual education is essential in the student's formation, both on a personal and social level. The school should contribute to this formation. It is evident that the difficulty in addressing sexual education is related to the historical constitution of sexuality itself. This study aimed to analyze the work carried out on sexual education in schools. It is qualitative research, and for data collection, a questionnaire adapted from (SANTOS, ASSIS, MARRA, OLIVEIRA, and PIVA, 2021) was used, along with the snowball technique, conducted through the Survio platform. The inclusion criteria were elementary school teachers with more than one year of experience in the system. The results show that 84% of the teachers believe that their initial training did not provide adequate resources for addressing sexuality in school. There is an understanding that the school is a space where children express various relationships and encounter differences, including gender differences. Hence, the importance of addressing sexuality in the school environment. The primary contribution of the school and training teams is to create a space for reflection on the different ways of experiencing sexuality with respect for differences in others and oneself.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pensar Acadêmico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Pensar Acadêmico concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution por 2 anos após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).