A FORMAÇÃO PROFISSIONAL PARA AGENTES INDÍGENAS DE SAÚDE (AIS) E AGENTES INDÍGENAS DE SANEAMENTO (AISAN): UMA ANÁLISE DOCUMENTAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21576/pensaracadmico.2024v22i3.4250

Abstract

This article has the basic objective of evaluating professional training for Indigenous Health Agents (AIS) and Indigenous Sanitation Agents (AISAN), based on national curricular guidelines and teaching materials prepared by the Ministry of Health, both prepared by the Ministry of Health, with the support of researchers and educational institutions and professionals from Special Indigenous Health Districts (DSEIs). Document analysis and a qualitative approach were used as a methodological path. It was identified, through analysis of documents, that there is an alignment of national curricular guidelines and teaching materials for the training of these agents with health work processes and public policies for valuing indigenous peoples. We also note the concern with language and culture, as well as the identification of a contextualized approach to the themes that integrate Western medicine with traditional indigenous medicine.

Author Biographies

Salatiel da Rocha Gomes, Centro de Educação Tecnológica do Amazonas

Pós-doutorando em Educação (Universidade de Paso Fundo), Doutor em Sociedade e Cultura na Amazônia (UFAM), Analista Técnico Educacional do Centro de Educação Tecnológica do Amazonas (Cetam). E-mail: salatielrocha@yahoo.com.br.

Geycielle De Oliveira Batista, Secretaria Estadual de Saúde - SES/AM

Mestranda em Enfermagem pelo Programa de Pós-graduação Enfermagem no Contexto Amazônico da Universidade Federal do Amazonas (PPGENF-MP/UFAM). E-mail: geycielleo@gmail.com

Liliane Costa de Oliveira, Secretaria Estadual de Educação do Amazonas - SEDUC/AM

Doutora em Sociedade e Cultura na Amazônia, Mestra em Sociologia, Cientista Social. Professora de Sociologia na Secretaria de Educação do Estado do Amazonas. E-mail: professora.mali10@gmail.com

Jackeline Sarmento Gomes, Secretaria Municipal de Educação - SEMED/AM

Mestre em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (UEA), professora e pedagoga da Secretaria Municipal de Educação. E-mail: jackeline.sarmento@semed.manaus.am.gov.br

Published

2024-12-12

Issue

Section

Ciências Humanas