AVALIAÇÃO DOS NÍVEIS DE FLEXIBILIDADE ATIVA E PASSIVA EM ESCOLARES PRATICANTES DE AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA APAE DA CIDADE DE ITACARAMBI-MG
DOI:
https://doi.org/10.21576/pensaracadmico.2024v22i3.4285Abstract
Flexibility, essential for physical fitness and performance in daily and sports activities, varies between individuals due to factors such as gender and type of activity, highlighting the need for personalized approaches in training. Joint mobility and tissue elasticity are fundamental for adequate flexibility, and continuous and specific work is necessary for satisfactory results. This study aims to assess the flexibility of students at APAE in Itacarambi – MG, who frequently face physical-motor disabilities and postural disorders. The research will use flexibility tests, such as the Sit and Reach Test and the Flexitest, segmenting participants by shift, gender, and age groups (15 to 19 years and 20 to 29 years). The sample will consist of 30 students who regularly attend Physical Education classes. Data collection will be carried out over three weeks, using instruments such as a digital scale, measuring tape, and Wells Bench. The methodological approach is descriptive and quantitative, aiming to analyze the results to improve class planning and promote a more effective approach that enhances students' quality of life. The data obtained will serve as a basis for future research in inclusive education and physical rehabilitation, contributing to the development of pedagogical strategies and interventions adapted to the needs of APAE students. The study includes the following sections: APAE – Association of Parents and Friends of the Exceptional in Itacarambi – MG; School Physical Education; Classification of Disabilities; Active and Passive Flexibility; and Analysis and Discussion of Results. In the Final Considerations, a comprehensive analysis of the results obtained from the active and passive flexibility tests applied to APAE students in Itacarambi – MG will be conducted.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pensar Acadêmico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Pensar Acadêmico concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution por 2 anos após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).