CONSERVADORISMO E RENOVAÇÃO NO SERVIÇO SOCIAL BRASILEIRO: UM ESTUDO DAS CANÇÕES “CÁLICE” DE CHICO BUARQUE E “QUE PAÍS É ESSE?” DE LEGIÃO URBANA
DOI:
https://doi.org/10.21576/pensaracadmico.2025v23i1.4291Abstract
The article seeks to explore the foundations of the Social Service profession and its historical evolution, in light of a critical period in Brazilian history and the song lyrics that capture this context. The Military Dictatorship marked approximately two decades of repression and censorship in Brazil, creating a scenario of profound social and political crisis, which directly influenced the practice and theory of Social Work. The songs "Cálice" and "Que País é Esse?" they serve as documents of protest and resistance, reflecting the tensions and struggles of the time. Thus, it aims to analyze these songs in dialogue with academic and theoretical texts about Social Work, and draw a correlation between the challenges faced by social workers during the dictatorship and the social criticisms expressed in the songs' lyrics. By examining the intersection we seek to understand how professional practice was shaped by and responded to the period of intense repression and inequality.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pensar Acadêmico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Pensar Acadêmico concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution por 2 anos após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).