LITERACIA FAMILIAR: UMA ANÁLISE DAS PRÁTICAS FAMILIARES APOIADAS NA LINGUAGEM PARA O DESENVOLVIMENTO DA TEORIA DA MENTE DAS PESSOAS COM AUTISMO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21576/pensaracadmico.2023v21i3.4032

Abstract

Theory of Mind, Social Cognition skill, refers to the ability to recognize, name, interfere and predict the mental states of people in social exchanges. This same aptitude may be at the heart of the social difficulties of people with autism, even those with good cognitive functioning. The literature brings numerous contributions on the importance of interaction between family members and storytelling as a relevant educational practice for the development of language and Theory of Mind. Based on this relationship and with the theoretical support of research on language, interaction, autism and theory of mind, it was intended to investigate how research covers the investigated themes considering the social difficulties of ASD, from childhood to adolescence and how families can contribute to the development of this competence, contributing to the advancement of social skills based on relationships between family members, complementing the clinical practices of the therapists involved in this work. This article, therefore, focuses on synthesizing and listing the main scientifically based strategies of family practices based on language, which can be carried out by parents and their children with ASD.

Author Biographies

Paula Rinaldi Amarante, Universidade Católica de Petrópolis (UCP)

Paula de Almeida Rinaldi Amarante, Mestra em Psicologia e Cognição Social (UCP) 

Artigo para submissão nas áreas de educação, psicologia e psicodegagogia. 

Leticia Rinaldi, University of New Mexico

FORMAÇÃO ACADÊMICA
2021 – 2023 Mestre em Linguística Hispânica na Universidade de Novo México, Novo
México, Estados Unidos.
2014 – 2019 Licenciada em Letras - Português com ênfase em Linguística pela
Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.
INTERESSES DE PESQUISA
Contato linguístico, Aquisição e processamento linguístico, Variação Linguística,
Bilinguismo, Métodos e Estratégias de Ensino.
EXPERIÊNCIA PROFISSIONAL
2022 – 2023 Coordenadora de Divulgação para a Associação de Pós-Graduação
em Espanhol e Português na Universidade de Novo México,
Estados Unidos.
2022 – 2023 Professora de português no Departamento de Espanhol e Português
na Universidade de Novo México, Estados Unidos.
2021 – 2023 Professora de espanhol no Departamento de Espanhol e Português
na Universidade de Novo México, Estados Unidos.
2019 – Professora de inglês para alunos idosos.
2019 – 2021 Professora de inglês para a comunidade (projeto "Boa Vizinhança"
na Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil).
2018 – 2019 Professora e Coordenadora do projeto “Bate-papo”, na Stephen F.
Austin State University, nos Estados Unidos.
2018 – 2019 Intercambista bolsista na Stephen F. Austin State University, em
Nacogdoches, Texas, Estados Unidos.

Published

2023-12-12

Issue

Section

Ciências Humanas