LITERACIA FAMILIAR: UMA ANÁLISE DAS PRÁTICAS FAMILIARES APOIADAS NA LINGUAGEM PARA O DESENVOLVIMENTO DA TEORIA DA MENTE DAS PESSOAS COM AUTISMO
DOI:
https://doi.org/10.21576/pensaracadmico.2023v21i3.4032Abstract
Theory of Mind, Social Cognition skill, refers to the ability to recognize, name, interfere and predict the mental states of people in social exchanges. This same aptitude may be at the heart of the social difficulties of people with autism, even those with good cognitive functioning. The literature brings numerous contributions on the importance of interaction between family members and storytelling as a relevant educational practice for the development of language and Theory of Mind. Based on this relationship and with the theoretical support of research on language, interaction, autism and theory of mind, it was intended to investigate how research covers the investigated themes considering the social difficulties of ASD, from childhood to adolescence and how families can contribute to the development of this competence, contributing to the advancement of social skills based on relationships between family members, complementing the clinical practices of the therapists involved in this work. This article, therefore, focuses on synthesizing and listing the main scientifically based strategies of family practices based on language, which can be carried out by parents and their children with ASD.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pensar Acadêmico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Pensar Acadêmico concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution por 2 anos após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).