NEOLIBERALISMO, GLOBALIZATION AND THE EXCLUSION OF THE INDIVIDUAL IN THE CONSTRUCTION OF SCHOOL VIOLECE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21576/pensaracadmico.2025v23i3.4478

Abstract

This study examines school violence as a feature of the current social organization, which is based on a neoliberal system focused on the economic sector and the maintenance of a hegemonic class. Violence in, of, and against schools is a phenomenon rooted in the political and economic culture/structure built and maintained by an individualistic and market-oriented vision. Methodologically, the research is structured as an analytical-critical exercise, with the contribution of documentary analysis. The research indicates that neoliberalism generates social exclusion in which the State is a guarantor of the socially and educationally exclusionary system. And, consequently, of inequalities within the current social organization.

Author Biographies

Maria Fernanda Paci Hirata Shimada, UFMS

Graduada em DIREITO pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Graduada em Pedagogia pela UniBF. Graduada em Administração pela UniBF. Especialista em Grandes Transformações Processuais pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), em Direito e Processo do Trabalho pela Universidade Anhanguera (UNIDERP) . Licenciada pelo Programa Especial de Formação Pedagógica pela FATEC São José do Rio Preto e Universidade Estadual Paulista. Mestre em Direito pelo Centro Universitário Eurípides de Marília (UNIVEM). Mestranda em Educação pela UFMS. Pesquisadora dos grupos de pesquisa "Trabalho digno e desenvolvimento tecnológico", "Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores", da UFMS e "Grupo de Pesquisa Multidisciplinaridade e Efetividade dos Direitos Humanos (MEDH) da FIRB". Parecerista da Revista Defensoria Pública da União e Universidade Federal de Goias. Docente e Coordenadora na ETEC Sebastiana Augusta de Moraes - Andradina. Docente do Curso de Direito e Coordenadora do Núcleo de Prática Jurídica das Faculdades Integradas Rui Barbosa. Advogada militante na comarca de Mirandópolis/SP nas áreas cível e penal.

Aline Pires Costa, Secretaria Municipal de Educação de Três Lagoas

Mestre Em educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campus de Três Lagoas (CPTL). Professora vinculada à Secretaria Municipal de Educação de Três Lagoas. Membro do Grupo de Estudo Pesquisa em Formação de Professores (GForP) da UFMS-CPTL.

Paulo Gioravante Giareta, UFMS

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campus de Três Lagoas (CPTL). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Formação de Professores (GForP) da UFMS-CPTL.

Published

2025-12-03

Issue

Section

Ciências Sociais Aplicadas