NEOLIBERALISMO, GLOBALIZATION AND THE EXCLUSION OF THE INDIVIDUAL IN THE CONSTRUCTION OF SCHOOL VIOLECE
DOI:
https://doi.org/10.21576/pensaracadmico.2025v23i3.4478Abstract
This study examines school violence as a feature of the current social organization, which is based on a neoliberal system focused on the economic sector and the maintenance of a hegemonic class. Violence in, of, and against schools is a phenomenon rooted in the political and economic culture/structure built and maintained by an individualistic and market-oriented vision. Methodologically, the research is structured as an analytical-critical exercise, with the contribution of documentary analysis. The research indicates that neoliberalism generates social exclusion in which the State is a guarantor of the socially and educationally exclusionary system. And, consequently, of inequalities within the current social organization.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pensar Acadêmico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Pensar Acadêmico concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution por 2 anos após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).